luni, 29 octombrie 2012

Tonul face muzica

Limba chineza este cea mai vorbita limba pe glob. Din fericire înca nu este ceea ce se numeste "limba de circulatie", altfel ar trebui sa fie vorbita (si înteleasa) la mai toate congresele internationale. Mai ales pronuntia este foarte complicata, tonul cu care este rostita o expresie putând schimba periculos (sub)întelesul. De aceea în transcrierile fonetice se pot vedea la sfârsit sageti în sus sau în jos, dupa cum sintagma respectiva se termina întrebator, optimist sau dimpotriva, descendent, ca si cum ai pune punct.

Am un prieten de origine vietnameza, avocat la baza, care are o sala unde preda, cu destul succes se pare, "kung fu". Intre timp si-a schimbat si numele, îl cheama Philippe. La un revelion ne-a deslusit câteva detalii picante despre chineza, limba pe care o vorbea bine pentru ca sotia lui era chinezoaica. De exemplu "ce mai faci" se spune "ne hao cioi ↑", pentru ca daca spui "ne hao cioi ↓", mai ales unei Duamne, s-ar putea sa te trezesti cu o palma zdravana, pentru ca asta înseamna o propunere îndrazneata. Nu-i obligatoriu, de asta am si folosit conditionalul, dar exista un risc major.

La fel si în franceza. Cuvântul "pardon" este universal. Rostit politicos, cu o privire amabila si cu mult regret în glas înseamna ca într-adevar "esti sorry". Daca însa îi pui o sageata ascendenta în coada se schimba treaba. Mai ales cu ochii pe jumatate închisi si cu urechea plecata usor impertinent, ca si cum n-ai auzit bine sau ai auzit dar nu-ti vine sa crezi. Intr-un film cu petrol si ardeleni Mircea Deaconu o întreba fonetic pe o Duamna în tren : "Ai bag iu pardon ?". E un fel de "poti sa repeti chestia asta bai boule ?".
Acum o sa întelegeti mai bine povestea urmatoare.

Veneam cu masina de la Paris dupa concertul lui Roger Waters. Era trecut bine de miezul noptii, aveam amândoi o stare de bine si pusesem evident CD-ul cu The Wall. Zice Nana, chiar când trecusem de o benzinarie :
- Ar fi trebuit sa faci plinul…
- Prea târziu, zic, urmatoarea e dupa 20 km… "Hey! Teachers! Leave those kids alone !!! "….

Eram pe rosu, dar n-aveam de ales, mai aveam totusi ceva pe fund. Ajungem la statia urmatoare si intru la o pompa libera. La doua noaptea toate erau libere. Pompa era blocata. "Nu-i nimic, îmi zic, merg alaturi". Si aia tot blocata. Dupa ce fac turul pompelor, vreo zece, blocate toate, intru în magazin. Doi vânzatori ocupati si niciun client:
- Buna seara!, zic eu binedispus.
- Buna seara.
- Imi puteti spune la ce pompa pot face plinul?
- La oricare.
- Pai, am încercat...
- Si?
- Nu merge niciuna!
- Normal, ati platit?, ca si cum n-ar fi vazut cu "atâta lume la coada" ca abia intrasem.
- Ce sa platesc?
- De fapt ce vreti sa luati?
- Benzina, tocmai v-am spus...
- Exact, trebuie sa platiti!
- Ce sa platesc, daca n-am luat nimic?
- Benzina pe care vreti s-o puneti!
- De unde sa stiu câta intra? V-am spus, eu vreau sa fac PLINUL!
- Trebuie sa platiti înainte...
- Cât?
- APROXIMATIV!
- Pardon? ↑

Pink Floyd - Is There Anybody Out There



30 de comentarii:

  1. deocamdata HAHAHAHAHAHAHAHAHAH!!!!!!
    BRB... ;)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Bine ca te-am facut sa râzi!
      Si BRB de la ce vine?

      Ștergere
    2. de la 'be right back'..ma-ntorc imediat...
      nu m-am intors imediat ptr ca, dis de dimineata am pus la cuptor sa fac "cartofi frantuzesti"...un rand de cartofi fierti si taiati rondele, un rand cascaval ras, felii de oua fierte si carnaciori...un rand de...samd...peste care am turnat, din belsug (cred ca prea "belsug") smantana indoita cu lapte..piper si alte alea...nici nu sfaraia bine in cuptor c-am dat telefon la fiul meu si i-am invitat la masa...
      de atunci (de pe la 8h) astept sa se gate...n-ai sa vezi...
      a trebuit sa contramandez invitatia...cartofii sunt inca in cuptor si e ora doua :))))
      asa..acum sa revin la postarea ta...eu, in viata mea m-am "jucat" mai mult cu cifrele...cu vorbele, mai greu..
      cateva randuri..ici ..colea...cateva poezioare...asa, de cultura generala...asta cu punerea accentului si schimbarea intelesului..ie grele...
      pot sa-ti spun c-am avut niste intamplari amuzante cu vorbele spuse in romaneste si cu intelesul, total diferit, in engleza...
      tipam odata, pe o partie americana,fiind cu niste prieteni.."lasa ca FAC io, FAC io.." si lumea, si amicii mei se uitau la mine nedumeriti...
      sau, la inceput, ii spuneam viitoarei nurori, asa c-a s-o introduc in lumea romaneasca, dupa o convorbire telefonica " te PUP" ...

      Ștergere
    3. Mi-a spus Elly mai jos, merci, ce dragut, mai ales ca mi-ai si tradus...
      Când ai zis BRB nu era luni dimineata la tine? Si nu ziceai ca esti la serviciu?
      Multe snoave sunt de povestit despre începuturile noastre într-o limba vorbita acasa la ea...

      Ștergere
    4. nu..cand ti-am scris era dim la cafea...luni, adevarat..dar ziua mea libera...

      Ștergere
  2. Cea mai vorbita limba raportat la numarul populatiei din tara de 1,3 miliarde, pentru ca daca se insumeaza India, Marea Britanie si SUA nu mai sunt primii ;)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Dar limba materna în India nu-i engleza totusi. Asa mai putem pune si toate tarile nordice...

      Ștergere
    2. e limba nationala. Pt ca indienii au 100 de dialecte recunoscute aproape toate ca limba nationala( si deseori nu se inteleg intre ei) engleza a devenit limba vorbita inclusiv in familie. Atat ca engleza asta uneori e atat de alterata....

      pt chineza, pronuntia este f. importanta - cica A e pronuntat in 5 feluri si inseamna de fiecare data diferit.
      Tocmai pt diferentele astea mari, admir cat de constiincioase sunt chinezoaicele si cat de sarguincioase sunt. Contactul meu a fo cu ele la scoala de limba franceza, unde imi era rusine mie, ca romanca, sa vin cu tema nefacuta. Pt ca pt noi e de suficient 10% din munca lor pt a intelege ceva.

      Ștergere
    3. Atunci sa punem si Canada la engleza, mai putin chebecoazii.

      Ștergere
  3. Interesante chestiile despre limba chineza. Mai auzisem foarte vag ceva de genul.
    Dar faza cu plata inainte, ca la ..., e super tare! :)))

    P.S.- BRB = Be Right Back.... limbaj de mess, de chat, de ce vrei :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Uite ca la aia cu plata înainte nu mi-a picat fisa, le-as fi spus-o!
      Nu prea le am pe astea cu mess-ul, chat-ul, blogereala etc.

      Ștergere
  4. Răspunsuri
    1. Cum era cu echipa României, pe vremea când lua numai batai. "Invatam din înfrângeri", spunea Topescu.
      Hai sa mai învatam si din victorii, bine-ar fi!

      Ștergere
  5. si pana la urma cum te-ai descurcat...sunt curioasa :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Pai, daca rezervorul meu de 45 l era aproape gol, ca sa fiu sigur am pus 30, oricum n-aveam nevoie decât de vreo 5 l ca sa nu ramân în pana prostului.
      Mi-a explicat unul din ce doi baieti pe urma, nu asta care a vorbit cu mine, au plecat multi fara sa plateasca.
      De unde se vede ca hotia se deprinde usor, câtiva ani de criza si s-a dus naibii civilizatia occidentala!

      Ștergere
    2. mai la nord, vazui alta chestie: bag cardul, decid cat pun(10-30euro) si benzina curge fix de..banii tarifati.

      Ștergere
    3. Asa nu faci niciodata plinul! Cred ca e un aranjament între marii distribuitori, sa treci pe la mai multi, ca nu sunt doi la rând la fel.

      Ștergere
  6. O povestioară cu "pardon".
    Marei îi plac foarte mult covrigii, așa că mergem destul de des la o simigerie, dar într-o zi nu aveau covrigi și am mers alături.
    Îmi dați și mie, vă rog, 2 covrigi.
    Cu ce?
    Cu ce aveți?
    Avem doar cu mac.
    Pardon?

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Esti "diplomata" ca un frantuz. Deci era pardon cu sageata în sus? Trebuia sa-i spui direct...

      Povestea spune ca patriarhul a vizitat într-o zi un sat amarât. Bineînteles ca l-a primit popa local.
      - Sfintia Ta, da' de ce nu bateti clopotele, doar sunt ditamai patriarhul!
      - Prea Fericite, din 1001 de motive: în primul rând n-avem clopote...

      Ștergere
  7. Dacă în loc de aproximativ îţi spunea "circa şi ceva" ar fi fost mai clar?
    :))))))))))

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Se poate ca "ceva"-ul ala sa nu mai fi încaput!
      Pâna la urma am facut un calcul rapid, am rotunjit în minus si a mers!
      Cu astia trebuie mereu sa lasi de la tine!

      Ștergere
    2. "Cu astia trebuie mereu sa lasi de la tine!"
      :))))))))
      Eşti incredibil!

      Ștergere
    3. Eu?? Ei sunt, ceva pur si simplu!!

      Ștergere
  8. Oarecum off topic, dar interesant cultural lingvistic, in Danemarca se vorbeste in atatea feluri incat pana si ei spun ca nu se pot intelege unul cu altul sa afle ce zic, http://www.youtube.com/watch?v=s-mOy8VUEBk&feature=related

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. sa nu mai zicem ca eu moldovianca din fundu moldovei ma inteleg greu cu un moldovian din Borca lui Creanga. Vai de vreun roman din sud sa asculte discutia noastra....

      Ștergere
  9. deci s-a bagat la benzina ca la fetite, plata inainte...

    RăspundețiȘtergere

Scrieti baieti, numai scrieti!