joi, 10 septembrie 2009

Poezia "Minunea" de Marin Sorescu

Cred ca învatatul rolului pentru un actor este ceva care se deprinde la “scoala”, este o chestiune de exercitiu. Inainte sa-si dezvolte talentul de a încânta publicul, un viitor actor învata sa învete texte. Nu stiu exact cum face, sigur este ca el învata un rol mai usor decât mine. Pe urma viitorul actor mai învata sa “spuna” rolul, sa-l traiasca, sa-l interpreteze, sa-l filtreze prin sufletul lui. Si capata astfel si o usurinta de a vorbi, pe care nu o are orice muritor.

Dan Puric este un excelent actor. Deci prin formatia sa are capacitatea de a învata cu usurinta texte. De-a lungul carierei a devenit coregraf si un cunoscut artist de pantomima. Comunica deci (si) prin gesturi, nu (doar) prin vorbe. Cartea sa Despre omul frumos este surprinzatoare. Frumoasa fara îndoiala si mai ales interesanta pentru ca aproape jumatate din ea este formata din citate din filosofi, sfinti si Biblie. In cealalta jumatate autorul ne vorbeste cu mai putina “disciplina filologica” decât cei din care citeaza despre starea actuala a omenirii. Si astfel aflam ca:
- poporul român este “o rasa”;
- “Fixitatea speciei” este data de martiri, puscariasi si veterani de razboi, deci geniile, oamenii de stiinta si de cultura, printre care si D-sa, trec oarecum pe planul doi;
- “In biserica realizezi ca existi, în MALL realizezi ca esti porc: bagi în tine, este marea crapelnita“. Intrebare, ca sa stiu unde ma situez: daca în biserica ma simt bine si linistit si fac piata la Carrefour, eu ce sunt?;
- "Omul frumos nu mai este la moda, la moda este omul util, ... eficient, omul cip, teleghidat", deci, zic eu, omul frumos nu este util, eficient etc.;
- Prima carte i s-a tiparit în 70000 exemplare. “Am ramas si eu foarte surprins (deci superlativul absolut, nota mea, DV) si de ce sa nu marturisesc (chiar esti curios sa vezi ce poate fi mai ceva decât foarte, tot nota mea), placut impresionat (esti un pic dezumflat, tot eu);
- traim în “imperii ale urâtului” ;
- omul rasaritean este superior omului apusean ;
- “vom trai în haiducie“ ;
- cartea este de fapt transcrierea unui sir de conferinte si predici (!!!!??) tinute în aproape toate judetele tarii, inclusiv în biserici...

Toate citatele sunt inevitabil scoase din context, dar pentru ca nu mi-am permis comentarii ci doar câteva silogisme, ma veti întelege ca n-am avut loc pentru toata cartea.

Imi cer scuze pentru aceasta paranteza, revin acum la titlul si subiectul acestui text. Poezia Minunea de Marin Sorescu începe cam asa, a trecut multa vreme de când o stiam pe de rost: “Lui Lungu i s-a aratat Dumnezeu azi-noapte. A avut el asa, o vedenie iesita din comuna care-a întors tot satul cu curu-n sus“ si se termina astfel : “Si a mers el asa, propovaduind prin pustie, pâna aproape de Caracal“.

6 comentarii:

  1. Care din ele? Puric am luat-o din Iasi acum vreun an si mi-a dat si Radu una, dar cred ca una din ele-i la Bucuresti, iar Sorescu prin anii '70 la Bucuresti.

    RăspundețiȘtergere
  2. In biserica realizezi ca existi, în MALL realizezi ca esti porc(D.P.).
    Concluzie : MALL-ul e superior bisericii, pentru ca nu numai ca realizezi ca existi ci si ca ar trebui sa te schimbi. D.P., cel care se crede “ales de îngeri să ne dea curaj şi înţelepciune” , e o mare dezamagire (si) pentru mine.

    Azi am gasit un citat superb: „Dacă nu ştii unde mergi, o să ajungi în altă parte” (Yogi Berra, baschetbalist)

    RăspundețiȘtergere
  3. @Cronin
    Pai cam asa zicea si Sorescu... Ce scrii tu este a doua mare bucurie pentru mine în legatura cu subiectul asta: sa vad ca mai gândeste si altcineva la fel. Prima a fost când am citit un interviu cu Andrei Plesu. De la mine la el distanta este enorma, dar m-am simtit reconfortat. L-ai citit? Daca nu, cum sa ti-l trimit?

    RăspundețiȘtergere
  4. L-am citit, multumesc. Ce faci, de ce
    nu mai scrii?

    RăspundețiȘtergere
  5. N-am avut nici timp nici dispozitie. Poate azi, sigur azi!

    RăspundețiȘtergere

Scrieti baieti, numai scrieti!