joi, 26 mai 2011

Nea Fanus

Am aflat vestea în dimineata zilei când plecam din Bucuresti. Si mi-am amintit câteva rânduri care-mi picurasera în suflet aceiasi fiori ca toate dragostele vesnice si definitive ale vârstei pe care o aveam când am citit cartea:

“Visam corabii de smirna. Si cand i-am simtit, sufletul meu a lunecat din somn la fereastra, patru plopi primeau in trup sangerarea stelelor, un salcam legana ultima dragoste a frunzelor, apele treceau pe sub luna ca o nunta pe sub porti de manastire, si matase brumata din marile nordului a cazut marunta pe ierburile ce pazesc casa. Plecau pe neclintitele, marile lor drumuri, pururea invaluite in miros de toamne vechi si de pelin, si-n vaslele lor se zbateau ametitor, ca inelele de aur, noptile asteptarii, dedesubt se turburau mestecenii, drumurile de pamant se umpleau cu fir ruginit de izma verde si campia bolborosea pierduta sub vant…”.

Asa s-a si întâmplat pâna la urma. Sufletul lui a lunecat dimineata din somn pe marile drumuri catre biserica aceea de gheata trasa de cai fermecati. In biserica este acum un nebun frumos.

Zilele trecute ma gândeam ca e timpul sa schimb citatul care-mi vegheaza blogul acolo sus. Nu. N-am adaugat decât o litera care-l duce pe Fanus nu în trecut, doar ceva mai departe de noi. Cuvintele lui vor continua sa-mi fie straja din înalturi, pâna la sfârsit.

14 comentarii:

  1. Dan , te salut !
    A murit un mare om , un român care spunea că "Pentru mine, limba română e distanţa dintre inimă şi umbra ei, care se numeşte suflet" .
    Poate e mai bine pentru el acolo , nouă cu siguranţă ne lipseşte , spiritul lui însă dăinuie în scrierile sale nemuritoare .

    RăspundețiȘtergere
  2. Şi mie mi-a placut foarte mult citatul blogului tau. Foarte frumus.
    Toate cele bune Dan!

    RăspundețiȘtergere
  3. Cuvintele au ramas fara cel care le facea sa cante, acum sunt doar cuvinte mute...

    RăspundețiȘtergere
  4. “Toţi plâng, plâng cei care l-au iubit, cei care îi sunt prieteni, cei care l-au cunoscut şi s-au îndrăgostit de personalitatea vibrantă a scriitorului. Plâng cei care se mândresc şi se identifică cu spaţiul Brăilei, dar mai ales plâng cei care au înţeles cuvântul tainic, cutremurul metaforei izvorâtă din crăpăturile pământului, din amintirea mamei şi a zăpezilor albastre”, este mesajul semnat de prof. Emilia Meiroşu în numele Şcolii Fănuş Neagu din Brăila.

    RăspundețiȘtergere
  5. da...cum bine a spus Mircea...cuvintele sunt mute...

    bine ai revenit :)

    RăspundețiȘtergere
  6. As putea sa-ti sugerez sa schimbi in titlul postarii "Nea" cu "Spunea" ? Dupa parerea mea, ar fi mai adecvat continutului, calitatii postarii si, desigur, memoriei lui Fanus.

    RăspundețiȘtergere
  7. Curios, când am fost în tara ultima data pentru Sarbatorile de iarna am gasit în biblioteca si am recitit, seara câte un pic, volumul de nuvele “In vapaia lunii”. Acum, în ziua plecarii, am auzit la radio vestea si as fi vrut sa caut prin casa si sa iau cu mine si “Frumosii nebuni...”. Dar toate cartile erau în cutii si casa întoarsa pe dos. Aseara, acasa dincoace, am avut surpriza sa o vad pe Nana ca vine la mine cu o carte albastra. Ea era. O adusesem mai demult. Inseamna ca sunt unele carti pe care vrei sa le ai cu tine peste tot, chiar daca le-ai citit. Te simti mai în siguranta când esti însotit de cuvintele lor, chiar daca sunt mute acum, cum spune Mircea.

    RăspundețiȘtergere
  8. @Cronin
    In tribuna din Giulesti si la o masa de lemn oarecare unde-si bea pelinul lumea-i spunea “Nea Fanuse”. Sa-i spui “Domnu’ Academician” dupa aceea, abia asta ar fi lipsa de respect. Cred ca nici lui nu i-ar placea.
    "Spunea" am pus în "en tête"-ul blogului.

    RăspundețiȘtergere
  9. FĂNUS NEAGU, Uituc de rele, incapabil de ranchiună, ca toţi slavii, băutor de vin, ca personajele sadoveniene, a fost totdeauna generos cu darurile, deloc puţine, cu care îl înzestrase natura.era un povestitor genial. ca, de altfel, în povestiri, printre cele mai bune din proza noastră. Puţini l-au egalat în fantezie

    RăspundețiȘtergere
  10. @Iulisa
    "Uituc de rele", ce frumos suna!

    RăspundețiȘtergere
  11. Fanus s-a dus acolo unde ii era locul, departe de lumea pamanteana, aspra si saraca spiritual.

    RăspundețiȘtergere
  12. @Costin
    Dumnezeu sa-l ierte, macar are mai putine griji.

    RăspundețiȘtergere

Scrieti baieti, numai scrieti!